Motokramek.cz / Blog

Jak správně vybrat ráfky a paprsky

Dnes se podíváme na jedny z vašich nejčastějších dotazů. Ty se týkají výběru, rozdílů a nákupu ráfků, paprsků (špic) a matiček. 

Výběr a rozdíly v ráfku

V naší nabídce naleznete ráfky na motocykly od Babetty, Pionýra až po Kyvačku, Panelku, Péráka a Čezety. Máme následující rozdělení kvality ráfků:

  •  první typ je s označením Indický - např: tento
    •  Jedná se o kvalitní ráfky indické výroby, které jsou na trhu již řadu let a díky velmi dobrému poměru cena/výkon jsou nejprodávanější na trhu. Oproti jiným levnějším ráfkům je zde záruka kvalitního materiálu a pevného sváru. Ráfek má na vnitřní straně lemu rádlování pro držení pneumatiky. Svár ráfku je pod chromem zabroušen tak, aby nešlo poznat, kde je ráfek svařovaný - což u levnějších ráfků není. Chrom je zde ve standardní vrstvě 15 mikronů.
  • druhý typ je s označením Mandap - např. tento
    • Jedna se o ráfky taky indické výroby, ale tyto ráfky nechává vyrábět zakázkově přímo Jawa Týnec a hlavní rozdíl oproti klasickým indickým je síla vrstvy chromu. Tyto ráfky mají dvojnásobnou sílu chromu a to 30 mikronů. Z pohledové stránky to není až tak znát, ale v odolnosti chromu je to určitě plus. Ráfky Mandap nemají na vnitřním lemu rádlování pro pneumatiku - to je hlavní poznávací znamení oproti klasickým indickým ráfkům.
rafek_radlovani rafek_mandap
Ráfek s rádlováním Ráfek Mandap

Výběr a rozdíly v paprscích a matičkách

Ke každému ráfku a motorce nabízíme celkem tři varianty paprsků:

  • první a nejvíce používaná je NEREZ
    Největší plus je stálý vzhled, nic se Vám nemůže po letech oloupat a hlavní výhoda je cena - levnější o více než polovinu oproti chromovanému paprsku. Dobře se s ním pracuje, pěkně se na něho našroubuje matička (což u zinku a chromu nemusí platit). Vzhledově je nerez trochu matnější než třeba chrom, ale přišli jsme na takovou celkem jednoduchou pomoc - do vrtačky si upněte starou matičku (nypl) a paprsek do něho našroubujte. Pak stačí vzít hadru a tu potřít leštící pastou - stačí pár protočení paprsku v hadře a výsledný lesk je překvapující. Z hlediska originality ale na motocyklech nerezový výplet nebýval.
  • druhá varianta je CHROM
    Často používané u detailnějších renovací, chromovaný paprsek lépe sedí vzhledově k chromovaným dílům na motocyklu. Menší nevýhoda je vyšší cena a musí se zde počítat s tím, že někdy v závitu paprsku může být natečený chrom a závit se musí očkem protáhnout. Stává se to velmi málo, ale může k tomu dojít.
  • třetí varianta je ZINEK
    V posledních letech tuto variantu zastínil nerez. Zinek na paprsku má totiž nejkratší životnost. Po pár letech začnou paprsky tmavnout a oxidovat. Může se zde vyskytnout i problém se zinkem v závitu. Postupně tyto špice prodejci přestávají prodávat, protože to spíše leží na skladě.

Detail tří povrchových úprav:

paprsky

 

Matice - neboli nypl

Máme všechny druhy od M2 až po M5. např. tyto
Materiál matice je mosaz a povrchová uprava je nikl - klasika. Prodávali jsme dříve i chromované, ale chrom se z matic při dotahování loupal, tak jsme jejich prodej ukončili.

Paprsky i nyple si sami třídíme, počítáme a balíme - nyní máme v nabídce více než 100 druhů a další přibývají. Taky jsme pro Vás vytvořili sady pro jednotlivé motocykly, abyste nemuseli pracně hledat jaký přesně rozměr je vhodný pro Váš motocykl.

Zpět na přehled

Vytvořilo: Plugotvorba e-shopů, tvorba www stránek